Intervju med Öner Özturk
Öner Özturk har sin gamla syokonsulent från högstadiet att tacka att han i skrivande stund står i begrepp att tituleras flygtekniker. Nästan två år har gått sedan han checkade ut från yrkeshögskolan i Ljungbyhed och efter två års arbete som flygmekaniker på Malmöbaserade Amapola är det stora målet snart i hamn. Men vi tar det från början.
Vad har du för bakgrund?
– Jag växte upp på Rosengård i Malmö och gillade att mecka med motorer på mopeder och sådär. I skolan hade jag det väldigt enkelt för mig och hade bra betyg. När det var dags att välja gymnasium var jag först inne på att bli bilmekaniker, men så tipsade min syokonsulent mig om att det fanns ett alternativ inom flygteknik. Jag hade inte ens tänkt tanken, men när väl det alternativet presenterades för mig tvingades jag till ett val som skulle förändra mitt liv helt och hållet.
Den då 15-årige Malmökillen från en av landets hårdaste förorter flyttade till internat i Ljungbyhed. Kontrasterna var enorma.
– På sätt och vis var det en kulturkrock. Allt blev väldigt annorlunda – på ett positivt sätt.
Hur fungerade det med så hårt nischade studier, jämfört med ett ”vanligt” gymnasium?
– Det var rätt svårt inledningsvis, men miljön var tävlingsinriktad på ett sätt som sporrade utan att sätta för hård press. Man tävlade för sin egen skull och pressade sig själv. Jag kunde ha 90% rätt på ett prov, men om en kompis hade 92% blev det personen att slå på nästa test. Så fungerade det ju inte på mina gamla kompisars skolor. Tidigare i livet hade jag sällan pluggat speciellt hårt, men nu krävdes det och i Ljungbyhed var det första gången jag kände att det var kul att studera.
Efter tre års gymnasiestudier valde Öner att fortsätta studierna på YH.
– För många lockar det säkert att ta ett jobb direkt efter gymnasiet, men jag har sett så många som haft svårt att återvända till studierna efter att ha fått smak på livet med jobb. Så jag tog beslutet att stanna kvar och utbilda mig vidare. Målsättningen har hela tiden varit att bli flygtekniker.
Beskriv skillnaden mellan en flygmekaniker och en flygtekniker?
– Jag brukar jämföra det med att om en mekaniker är en sjuksköterska så är en flygtekniker en läkare. Mekanikern byter hjulet, medan teknikern (som också vet hur man gör) kontrollerar och signerar att det är godkänt
Hur har det fungerat med praktik under utbildningarna?
– Första praktiken gjorde jag i Litauen och under YH praktiserade jag på Amapola på Sturup.
Amapola är delvis en flygverkstad, men där bedrivs även underhåll och det finns ett stall med flygplan som har sina regelbundna flygningar. Direkt efter den avklarade flygteknikutbildningen i Ljungbyhed fick Öner ett jobberbjudande från aktuellt företag.
– Gör man ett bra jobb under sin praktik finns det goda möjligheter till arbete. Duktiga mekaniker växer inte på träd och efter två års arbete som mekaniker kan man bli certifierad flygtekniker.
Två år är lång tid?
– Nej nej. Det går snabbt och man får ju betalt för sitt jobb under tiden. Man måste vara ödmjuk och arbeta hårt för att ta sig fram, det finns inga genvägar
Vad gör du mer exakt till vardags idag?
– Jag är propelleransvarig och har hand om servicen för 20 flygplan. Jag är en av få, kanske rentav den ende, propellermekanikern i Sverige just nu och jag hoppas kunna satsa på det här i framtiden.
Vart är du om fem år i din karriär?
– Antagligen arbetar jag som tekniker, kanske på ett större företag. Jag trivs väldigt bra där jag är idag med härliga medarbetare och chefer, men i grund i botten vill man hela tiden utvecklas och då finns det alternativ.
Vad har du att säga till de som funderar på att välja en utbildning på Flygteknik?
– Jag kan garantera att det inte finns en bättre utbildning i Sverige för flygtekniker. Vi hade till och med kungens gamla flygplan att mecka på! Dessutom är skolledningen fantastisk, rektorn kan namnen på alla elever och pratar med eleverna och ser till att alla trivs. När jag haft ärenden på andra arbetsplatser i branschen träffar jag hela tiden gamla klasskamrater vilket är fantastiskt roligt i sig, men också ett kvitto på att utbildningen håller kvalitet.